Shake Group helpt ondernemers en marketeers met online marketing. Door de overname van Mark Bongers Academy kan Shake Group haar klanten ook cursussen aanbieden om het adverteren op social media kanalen te faciliteren. Adagium heeft Shake Group bij deze overname mogen begeleiden. Wij spraken met Mark Bongers mede-eigenaar van Shake Group over deze overname.
“Met de komst van de Shake Group kunnen we ook op lange termijn van betekenis zijn”
Mark vertelt over het ontstaan van de Mark Bongers Academy. Het bedrijf waar het allemaal mee begon: “Tijdens mijn studie Marketing Management op de Universiteit van Tilburg schreef ik een scriptie voor een klein pretpark in de regio. De eigenaar van dit pretpark had mij de opdracht gegeven onderzoek te doen naar het effect van klantloyaliteit middels het gebruik van social media.”
“De eigenaar van het bedrijf had een apart bedrijf opgericht om andere ondernemers te gaan helpen met het verhogen van de klantloyaliteit via social media”, vervolgt Mark. Na mijn afstuderen ben ik daar ook in dienst gekomen. Dit was in 2009, een tijd dat social media echt in opkomst was. Hyves was net uit het beeld verdwenen en Facebook was aan het groeien. Dat begon steeds meer te leven bij bedrijven. Destijds hadden we een eigen systeem ontwikkeld om social media campagnes te draaien met als doel klantloyaliteit te genereren voor het pretpark. Zo kon je bijvoorbeeld bij de lokale slager en bakker sparen voor een dagje pretpark. Tot 2015 heb ik daar gewerkt als online marketeer”
Het ontstaan van de Mark Bongers Academy
Mark: “De focus lag destijds voornamelijk op Facebook. Ik bedacht mij dat het voor ondernemers best wel handig zou zijn als zij zelf ook bedreven zouden worden in het gebruik van social media voor hun eigen bedrijf. Het is niet heel ingewikkeld en als ondernemers er zelf tijd in steken kunnen zij dit ook prima zelf. Toen heb ik besloten daar zelf trainingen in te gaan geven. De Mark Bongers Academy was geboren. Ik ben in eerste instantie vanuit huis begonnen. Elke keer als ik een training gaf huurde ik een vergaderruimte om de training te geven. Op een gegeven moment huurde ik dagelijks een vergaderzaal wat eigenlijk niet meer werkbaar was. Toevallig werd ik niet veel later gebeld door een ondernemer in Uden die een nieuw bedrijfspand ging opzetten. Hij vroeg mij of ik hem wilde helpen huurders te vinden en hiervoor een social media campagne op wilde zetten. In ruil daarvoor mocht ik dan een kantoorruimte betrekken. Ik vond het een prima deal, dus ben met hem in zee gegaan. Vanaf 2017 heb ik de eerste medewerker aangenomen.”
De groei van de Mark Bongers Academy
“Op heel veel plekken kun je een training volgen over online marketing en over social media marketing”, vervolgt Mark. Wij doen dit klassikaal, met kleine groepen waarin de persoonlijke aandacht centraal staat. Andere partijen doen dit vaak alleen met online trainingen. Als je dan kijkt naar de partijen die dit klassikaal doen, kom je als snel uit bij de grootse thuis opleiders van Nederland die externe docenten inhuren om de training te geven. Vaak hebben deze docenten zelf geen kennis van online marketing als geheel en hebben geen of weinig kennis van het ondernemerschap. Ze missen de kennis uit de praktijk om echt van waarde te kunnen zijn. Wat wij leren komt rechtstreeks uit de praktijk. De ervaring die wij opdoen, door elke dag in de praktijk bezig te zijn in combinatie met het persoonlijke aspect maakt ons onderscheidend ten opzichte van onze concurrenten. Onder andere hierdoor hebben we de afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt.”
Van Mark Bongers Academy naar Shake Media
Mark vertelt over de uitbreiding van de dienstverlening en de overgang naar een nieuwe ondernemingsvorm: “Steeds vaker kreeg ik de vraag of ondernemers ook de online marketing aan mij konden uitbesteden. Veel ondernemers wilden niet zelf alleen maar met online marketing bezig zijn of hadden de tijd er niet voor dit zelf uit te voeren. Ik heb hier niet direct gehoor aan gegeven, omdat ik mij focuste op het geven van trainingen. Het uit handen nemen van deze activiteiten is een andere tak van sport. Toen ik de vraag op wekelijkse basis kreeg ben ik gaan kijken of we dit toch in eigen huis konden faciliteren, in plaats van ze te verwijzen naar bedrijven waar ik niet goed van wist welke kwaliteit er geleverd kon worden.”
“Toevallig ontmoette ik een ondernemer die een eenmanszaak had op het gebied van marketing uitbesteding”, vervolgt Mark. Dit bracht mij op het idee deze eenmanszaak om te zetten naar een BV en op die manier Shake Media op te starten. Er liepen toen twee bedrijven door elkaar Mark Bongers Academy, waar ik 100% eigenaar van ben en Shake Media waar ik voor de helft eigenaar van ben.”
Van Shake media naar Shake Group
Mark: “Omdat we recentelijk besloten hebben om een bedrijfspand aan te schaffen voor zowel Mark Bongers Academy als voor Shake Media hebben we gekeken welke mogelijkheden er waren om de bedrijfsstructuur anders in te richten. Enerzijds om de constructie voor het bedrijfspand goed te regelen en anderzijds omdat we in de toekomst als één herkenbare naam naar buiten wilde toetreden. De Mark Bongers Academy verandert van naam en gaat verder als Shake Academy. Een bijkomend voordeel van deze constructie is dat medewerkers van de verschillende bedrijven hun talenten kunnen benutten binnen de hele organisatie.”
Op zoek naar een geschikte overnamepartner
“In het verleden heb ik ooit de vraag gehad van een deelnemer of hij zichzelf kon inkopen in de Mark Bongers Academy”, vertelt Mark. Ik heb hier toen onderzoek naar gedaan en hieruit kwam naar voren dat de eerste stap in dit proces een waardebepaling van de onderneming is. Destijds kwam ik toen bij Adagium uit en heb ik een oriënterend gesprek gehad met Adagium. Uiteindelijk heeft het proces geen vervolg gekregen omdat de persoon in kwestie, die mijn compagnon zou worden, voor een andere onderneming heeft gekozen. Toen we de beslissing hadden genomen de bedrijfsstructuur te veranderen wist ik al snel dat ik hiervoor niet terecht kon bij mijn accountantskantoor. Doordat ik gegoogled had op ‘bedrijfswaardering’ ben ik op de website van Adagium terecht gekomen. Ik had hier, vanwege ons eerdere contact, een goed gevoel over. Ook zag ik dat zij overnamekantoor van het jaar geworden waren. Dat gaf mij dan ook het vertrouwen dat Adagium de juiste partij was om mijn vraagstuk neer te leggen.”
Verschillende belangen met één overnamepartner
Mark vertelt over de verschillende belangen als koper en verkoper: Mark Bongers Academy BV en Mark Bongers Publishing BV zijn 2 aparte BV’s, waarbij de ene trainingen verzorgt en de andere licenties en boeken uitgeeft. Deze twee BV’s zijn overgenomen door Shake Group. Omdat ik mede-eigenaar ben van de Shake Group en ook eigenaar ben van Mark Bongers Academy en Mark Bongers Publishing, ben ik naast koper ook verkoper. Dat maakt dat ik verschillende rollen, maar ook belangen heb. Ik verkoop een bedrijf wat volledig van mij is aan een bedrijf wat voor 50% van mij is en voor 50% van mijn compagnon Marin is. Normaal gesproken heb je een adviseur die de koper ondersteunt en je hebt een adviseur die de verkoper ondersteunt. Adagium heeft dit heel goed aangevoeld, waardoor beide belangen behartigd werden. Er is meegedacht, de risico’s zijn in kaart gebracht en de mogelijkheden zijn heel duidelijk uitgelegd voor beide partijen. Dit was heel fijn. Op financieel en fiscaal gebied heeft Adagium ons eveneens goed ondersteund. Zij weten heel duidelijk uit te leggen wat er exact moet gebeuren en hoe dat in zijn werk gaat, zonder te verzanden in jargon. Dat vond ik ontzettend fijn aan Adagium als partner.”
De koers van Shake Group voor de toekomst
“Uit recentelijk onderzoek is gebleken dat mensen steeds meer verschillende (social media) platformen gebruiken. Om die reden is het van belang dat bedrijven zich ook op meerdere platformen tegelijk gaan richten om zo een optimaal resultaat te behalen”, vervolgt Mark. Om aan deze vraag te voldoen, moesten wij als Shake Group ook verbreden en dat is de reden waarom we ons naast Facebook en Instagram ook op Google Pinterest en Tik Tok richten voor onze klanten. Daarnaast kregen we vanuit diverse klanten de vraag of wij geen programma hadden waarin de ondernemers voor langere periode worden ondersteund. Om die reden hebben wij een nieuw programma gelanceerd. De MasterShake, waarin we ondernemers een jaar lang ondersteunen. Dit wordt door de doelgroep zeer positief ontvangen. Wij hebben dan ook besloten dat dit de focus is voor de komende periode.
Als Mark gevraagd wordt naar wat hij ondernemers zou meegeven die ook een verandering in hun bedrijfsstructuur willen realiseren, antwoord Mark: “Neem er de tijd voor. Het traject heeft langer geduurd dan ik in eerste instantie dacht. Iedere stap in het proces is belangrijk. Door elke stap bewust te nemen en niet alles overhaast te doen, geef je jezelf ook de tijd na te gaan of alle stappen ook daadwerkelijk gaan zoals je zou willen. Je bent als ondernemer toch emotioneel gebonden aan het bedrijf. Door een goede partij in de arm te nemen zorg je ervoor dat je belangen behartigd blijven.”
Bekijk onze locatie
+31 (0)413 – 22 50 10
info@adagium.nl