Referentie

“Weten welke rol iedereen in het proces heeft is van groot belang”

Home Referenties Oliver IT

Martien Merks en Gerben Moerland van Oliver-IT uit ’s-Hertogenbosch hebben afgelopen jaar met Oliver-IT een wisseling in partners doorgemaakt. Adagium heeft dit proces begeleid. Martien heeft zich ingekocht, Gerben is partner gebleven. Zij vertellen vanuit hun ervaring hoe dit proces is verlopen.

Oliver-IT levert bedrijfsvoordeel met IT oplossingen
Oliver IT, opgericht in 2009, heeft een prominente rol ingenomen in de IT markt. De doelstelling van Oliver IT is om bij bedrijven voordelen te realiseren middels de inzet van slimme en innovatieve IT oplossingen, denkend vanuit de eindgebruiker. Redefining simplicity is de slogan, altijd op zoek naar verbetering of voordeel waarbij eenvoud het uitgangspunt is.

Oliver heeft een team van meer dan 40 medewerkers, en werken voor klanten zoals PostNL, Jumbo, Fluvius, Stedin, DNWG, KPN en Swiss Sense.

Van drie naar twee partners

Oliver IT is 10 jaar geleden opgericht door Gerben Moerland en Wim Martens. Wat interesseerde Martien Merks, voorheen executive bij Unit4 en Siemens, om bij Oliver IT aan boord te gaan? “Oliver IT is een mooi bedrijf waar goede en vakbekwame mensen werken. Zelfs in deze snel veranderende wereld draaien de geleverde oplossingen vijf jaar en meer, Hierdoor wordt er veel waarden geleverde voor de klanten welke daarom graag referent willen zijn. Kortom een bedrijf met zeer goede basis voor verdere groei. Ik ben in 2017 gevraagd om in te stappen als partner, mede om het bedrijf naar een next level te brengen. Dat zag ik wel zitten. Tijdens het proces heeft partner Wim besloten dat hij wilde stoppen. Het proces van deelname is veranderd in een proces van aandelenoverdracht. Dus anders ingestoken dan dat we initieel voor ogen hadden.”
Vanaf dat moment is Oliver IT op zoek gegaan naar een gedegen partner om dit transitieproces te begeleiden.
Vanuit het netwerk kwamen we met Adagium in gesprek. Zij konden ons goed uitleggen hoe zo’n proces verloopt en wat we daarin konden verwachten. Er was een persoonlijke klik en de no-nonsens aanpak sprak ons aan. Dat was voor ons de reden om met Adagium dit proces in te gaan.

Het proces van overdracht

Alle aandelen van de twee huidige partners werden verkocht aan de twee nieuwe partners. Dus Gerben was in dit proces zowel verkoper als koper, wat een bijzondere dubbele positie was.

Gerben: “Ik heb dat als een lastige positie ervaren, al was ik me daar in het begin helemaal niet van bewust. De transactie was ons doel, dus daar had ik vooral de focus op liggen omdat dit over de voortzetting en de toekomst van het bedrijf ging. Ik zat daardoor meer in de kopersrol dan in de verkopersrol. Ondanks die lastige positie ben ik heel blij met het resultaat. Ik heb het volste vertrouwen in de doorstart die we nu maken. Daar heeft Adagium een belangrijke rol in gespeeld. Het was goed dat we hier een externe partij als Adagium in hebben betrokken.”

Martien haakt hierop in en vertelt hoe het proces is verlopen: “Middels een Letter Of Intent hebben we de uitgangspunten van de transactie gedefinieerd, welke we vervolgens in uitvoering hebben omgezet. Hierin waren twee belangrijke stappen te nemen: het contractuele gedeelte en de financiering bij de bank. We hadden als voornemen om de overdracht binnen drie maanden rond te krijgen. Op één week na is ons dat ook gelukt. Dit gehele traject heeft Adagium voor ons begeleid en uitgevoerd.”

Het financieringsproces was spannend

Ieder proces van een bedrijfsoverdracht is anders en kent voor iedereen persoonlijke leerpunten en ervaringen. Hoe kijken jullie daar op terug en wat hebben jullie hiervan geleerd?

Martien steekt van wal: “Het is een hele specialistische markt. Dit soort trajecten kun je echt niet zelf doen en je hebt de begeleiding van een deskundige partij nodig. Wat je op voorhand afgekaart denkt te hebben kan later ineens anders uitpakken, bijvoorbeeld. Daarnaast vond ik het financieringsproces moeizaam verlopen. Banken hebben weinig gevoel bij de IT markt. Voor de meeste banken werd niet direct duidelijk dat ons kapitaal niet alleen in mensen zit, maar ook in de inwikkelde producten plan-R (logistieke planningsoptimalisatie) en Safe-R (product voor de veiligheidscheck). Zij vonden het moeilijk om daar een passende financieringshoogte voor te bepalen. Gelukkig hebben we wel een bank gevonden namelijk ABNAMRO.”

Gerben sluit hierop aan: “Inderdaad. Banken kijken vooral naar het verleden en minder naar de toekomst. De financieringsvraag die wij met Oliver IT hadden lag daarom niet direct in het straatje van de banken. Daarnaast is het voor mij een les geweest dat dergelijke processen raar kunnen lopen. In dat opzicht heb je echt structuur en begeleiding nodig. Een ervaren partij als Adagium is daarbij noodzakelijk.”

Toekomstplannen

Nu de aandelenoverdracht is afgerond kunnen Gerben en Martien aan de toekomst van het bedrijf gaan werken. Wat zijn jullie plannen hierin?

Gerben: “Ik zie de toekomst van Oliver IT als zeer positief en succesvol. We hebben een mooie basis staan. We zien dat er schaarste in de markt gaat komen, daarom kunnen wij voor veel bedrijven een goede en gedegen partner zijn. Daar hebben we ons al in bewezen, dit krijgen we dagelijks door onze klanten bevestigd. We willen doorgroeien naar een middelgrote organisatie, ons team zal ook nog uitbreiden. Daarbij willen we ook de focus gaan leggen op het vermarkten van software componenten die wij ontwikkeld hebben voor bedrijven in de logistiek en service & onderhoud. Daarmee wordt Oliver IT ook voor andere type bedrijven interessant.”

Martien haakt daarop in: “De wereld zit in een enorme digitale transitie, daarin kunnen wij met Oliver IT een belangrijke rol innemen. Denk bijvoorbeeld aan de bouwmaterialenmarkt, deze markt floreert weer sinds kort en heeft nog een flinke inhaalslag te maken op het gebied van digitalisering om hun werkprocessen te optimaliseren en te versnellen. Bedrijven willen dichter bij hun klant zijn en meer klantbinding realiseren door de inzet van klantportalen en apps. Ik heb zin om die beoogde groei te gaan managen vanuit mijn commerciële rol.”

Het advies aan andere ondernemers in zo’n proces

Martien antwoordt heel kordaat: “Neem vroegtijdig een partner zoals Adagium in de arm. Zij schatten het proces goed in en nemen dit met je door. Zij slaan de juiste piketpaaltjes, in plaats van op je eigen inschattingen en verwachting aan de slag te gaan. Anders kun je voor uitdagende verrassingen komen te staan.”

“Inderdaad. Wanneer een externe partij zo’n proces voor je begeleidt dan kunnen zij ook voor je optreden op de momenten dat het spannend wordt. Dat geeft je heel veel rust,” sluit Gerben mooi af.

Kom eens langs
Bekijk onze locatie
Bel ons direct
+31 (0)413 – 22 50 10
Mail ons direct
info@adagium.nl