Ondernemen versus managen
De beslissing om over te dragen is voor Roel logisch. “De toekomst van het bedrijf is namelijk het belangrijkst. Het pionieren in de beginjaren was fantastisch, het creatief bezig zijn. Naarmate je groeit ben je meer bezig met managen: personeel, processen en verzekeringen. Het is uitdagend en je tijd wordt opgeslokt door zaken die mij minder energie geven. Dan moet je als ondernemer jezelf de vraag durven stellen: wat past bij mij? En sluiten mijn competenties nog wel aan bij de behoefte van mijn bedrijf? Ik krijg energie van het ontwikkelen van nieuwe dingen, niet van het runnen van de dagelijkse operatie. Dat de Italianen snel concrete interesse toonden, kwam mij uitstekend uit.”
Behartigen van belangen
Gedurende de gesprekken is het zaak goede afspraken te maken. “Een pittige fase, want je wordt geleefd. Je moet standvastig blijven, naar je gevoel blijven luisteren en tegelijkertijd soms water bij de wijn kunnen doen. Favagrossa is nu 100% eigenaar van Brushcom. Wel blijven we een eigen entiteit en zelfstandig opereren vanuit Oss. Daarbij blijf ik de komende jaren betrokken bij klantcontact en productontwikkeling.
Adagium zorgde ervoor dat deze punten ook uit het vuur gesleept zijn. Complimenten voor het Adagium-team, dat een duidelijke rolverdeling heeft en mij uitvoerig meenam in elke stap van het proces. Ik wilde mij bij deze internationale transactie laten begeleiden door een gevestigde partij in de markt. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen, want ik kijk zeer tevreden terug op het traject.”
Nieuwe kansen
De overname biedt Brushcom legio mogelijkheden. Roel: “Waar wij tegen de grens van onze productiecapaciteit aanliepen, liggen er nu volop kansen. In een concurrerende markt met stijgende kostprijzen is het uitdagend competitief te blijven. De carwashindustrie ontwikkelt zich snel, met deze nieuwe samenwerking kunnen we onze groeiambities beter en sneller realiseren. Het helpt Brushcom om nog beter in te spelen op de behoeften van klanten.”
“Medewerkers zagen het nieuws niet aankomen. En hoewel deze overname mooie kansen biedt, betekent het ook dat op termijn de productiefaciliteit in Oss zal sluiten. Daar hebben we alle mensen uitvoerig in meegenomen, mede dankzij goed advies van Adagium. Vanuit de markt ontvingen we louter positieve reacties op deze mooie overname.”
Trots vooruitkijken
Kijkend naar de toekomst laat Roel alles op zich afkomen. Hij blijft zich de komende jaren inzetten voor Brushcom. “Mijn vader is de eerste die ik belde toen Favagrossa concreet werd. Hij sprak direct zijn trots uit, dat is een mooi moment. De Italianen staan sinds jaar en dag op onze lijst als mogelijke overnamekandidaat. Dat deze grote speler, met wereldwijd 80% marktaandeel, ons overneemt is een mooi compliment van jaren hard werken.”