Vetipak borduurt verder op uitgezette strategie
Familiebedrijf Vetipak is al 26 jaar een sterke naam binnen de markt van co-packing. De verpakkingsspecialist zet met de overname van medisch producent ECM Europe een belangrijke stap hun groeiambities waar te maken. Beide bedrijven gaan samen verder onder de paraplu van Vetico. Dit is de nieuwe holding, opgericht vanuit Vetipak, waarmee zij de verdere groei van het familiebedrijf willen realiseren.
Adagium begeleidde Vetipak bij de overname van ECM Europe. Mark van der Burgt, commercieel directeur, en Seth Winterscheidt, financieel directeur, beiden van Vetico vertellen het verhaal achter dit aankooptraject.
Groot in verpakkingsvraagstukken
Vetipak is uitgegroeid tot volwaardig partner in co-packing oplossingen. Van technisch ontwerp en inkoop tot productie en transport. Vetipak denkt voor elke opdrachtgever mee in het verpakkingsproces, van begin tot eind.
Mark: “Daarbij kijken we naar materialen, techniek en het kostenplaatje. Alles gericht op een kwalitatieve verpakking in een efficiënt proces. Vetipak is actief in een vijftal branches: confectionery, food, petfood, consumer electronics en personal care.”
Van vertraging naar versnellen en verbeteren
In 2019 ontwikkelde Vetipak een nieuw strategisch plan om de gewenste duurzame groei te realiseren. Naast autonome groei, verschoof de focus ook naar diversificatie. Vetipak wilde haar portfolio verbreden en nieuwe markten betreden door middel van acquisities en samenwerkingen.
Mark: “De plannen waren er, maar door corona belandden deze in de ijskast. Toen was het alle hens aan dek. We bleven echter weerbaar, dankzij onze diversiteit en schaalgrootte. Na de pandemie besloten we weer door te pakken, de komst van Seth hielp ons accelereren.”
Seth: “Vanuit mijn financiële achtergrond en ervaring met overnames zie ik voor Vetipak mooie kansen richting de toekomst. We hebben een gedreven team om de gewenste professionaliseringen door te voeren. Sinds maart 2022 ben ik financieel eindverantwoordelijk binnen Vetipak.”
De juiste match
Begin 2022 besloot Vetipak actief naar key stakeholders te communiceren dat zij op zoek waren naar een strategische acquisitie.
Seth: “Via het informele circuit werden we al snel getipt over ECM Europe. Een interessante fabrikant van medische hulpmiddelen. Zij ontwerpen, produceren en verpakken medische producten. We wilden hun businessmodel begrijpen en het bleek een diamant te zijn: ECM Europe loopt namelijk voorop op het gebied van certificering en zij produceren nog veel handmatig. Op het vlak van automatisering en ons ‘shared service center’ kunnen wij hen veel bieden.”
Mark: “We zijn sterk in de familiesfeer en handelen vanuit een lange termijnvisie. Dat sprak ECM Europe zeer aan. Zij wilden namelijk geen partij die er voor het snelle geld in zat. In de beginfase zochten we nadrukkelijk naar een match qua DNA en cultuur. Gelukkig resoneerde dit uitstekend met ECM Europe. Zij zagen ook direct welke kansen het aansluiten bij Vetipak hen bood. De connectie met Adagium was er al vanuit het verleden. Voor ons duidelijke zaak om hen weer in te schakelen.”
Open kaart spelen
Vetipak schakelde snel door en zette de juiste mensen aan tafel, waaronder Adagium.
Seth: “In het traject dat volgde pakten we zaken gezamenlijk en constructief op. Er kwamen gelukkig geen lijken uit de kast. En wanneer er iets ter sprake kwam, staken we direct de koppen bij elkaar. Juist ook met de verkopende partij. Er was een culturele match, dat voelden we allemaal. Dan moet je geen politiek bedrijven, maar open kaart spelen naar elkaar. Dat voelde Adagium goed aan en ze regisseerden het proces.”
Mark: “De shareholders agreement stelden we gezamenlijk op. We hebben de inhoud met elkaar vormgegeven en daar het document omheen geschreven. Dat geeft wel aan hoe de verhoudingen waren. Liever dingen direct op tafel leggen en een mening hebben, dan achteraf discussie krijgen. Gelukkig verliep dat allemaal prima.”
De beste deal
Vlak voor kerst was de deal zo goed als rond. Na het opmaken van de jaarrekening stonden alle lichten nog steeds op groen.
Seth: “Het team van Adagium zat er bovenop, van begin tot eind. Zij maakten de vertaalslag van complexe inhoud naar begrijpelijke materie. Ze hielden het altijd pragmatisch. Door het volledige proces te regisseren en met name veel te sparren, wisten we samen de beste deal te realiseren. Ook stelde Adagium de businesscase mee op en zetten zij uiteindelijk de financieringsconstructie op om de overname mogelijk te maken.”
Mark: “De officiële overdracht was op 15 maart 2023. We voeren nu het gezamenlijk geschreven integratie- en groeiplan uit. Mensen van beide organisaties wisselen kennis en ervaring met elkaar uit. Wij hebben het idee dat we met open armen zijn ontvangen door de mensen van ECM Europe. De toekomst van de medewerkers is verzekerd en er is een exit-strategie ontstaan voor het huidige management. Vanuit Vetipak zijn er eveneens enkel enthousiaste reacties. Iedereen ziet de mogelijkheden.”
Klaar voor de toekomst
Seth: “We inventariseren nu hoe we voor beide bedrijven de fundering naar de toekomst het beste klaar kunnen zetten. Om groei mogelijk te maken en verder te professionaliseren. Samen bepalen we het tempo om verbeteringen door te voeren. Dat doen we vanuit onze nieuwe holding: Vetico. Een shared service center dat de onderliggende organisaties faciliteert en de directie van ECM Europe ontzorgt. Hierdoor kunnen zij zich richten op hun corebusiness. Vetico regelt alles qua systemen, administratie en dergelijke. Hiermee zetten we de volgende belangrijke stap om schaalbaarheid te creëren.”
Mark: “Het stemt ons zeer tevreden dat we door deze overname onze strategie waarmaken. ECM Europe faciliteert een nieuw segment, health & life science, waarmee wij onze dienstverlening verbreden. Een bewuste keuze vanuit Vetico om te spreiden. Vetico heeft aan ambitie geen gebrek: we willen groeien, maar het is geen doel op zich. We zoeken altijd naar een match en van daaruit kijken we verder.”