Referentie

“Met vernieuwde focus Easy-Plan verder uitbouwen”

Home Referenties Easy-plan

Cateringbedrijf Easy-Plan uit Doesburg viert dit jaar haar 10-jarig bestaan. In 2019 vond er een verschuiving plaats binnen de aandelen, dat maakt dat Edward Bulte, oprichter en eigenaar van Easy-Plan, met vernieuwde focus en frisse energie het cateringbedrijf verder kan gaan uitbouwen. “We willen iedere dag weer zoveel mogelijk mensen van heerlijk eten laten genieten, zo simpel is het,” vertelt Edward.

Een duizendpoot binnen de horeca

Edward steekt van wal en vertelt over zijn rijke horecaverleden: “In feite had ik voor Easy-Plan al alle facetten binnen de horeca gezien. Van een stage bij een cateringbedrijf tijdens de Hotelschool, tot werken in een familierestaurant, dierentuin en sterrenrestaurant. Al snel besefte ik dat ik behoefte had aan afwisseling en niet voor één bedrijf wilde werken. Enkele jaren later werkte ik naar tevredenheid voor een multinational, toen werd besloten om mijn business unit op te heffen. Dat was het moment dat het idee ontstond om met vier anderen uit het vak een cateringbedrijf te starten. Vanuit de wens om met Easy-Plan zoveel mogelijk bedrijven van goede catering te voorzien. In eerste instantie met vijf kapiteins aan boord en dat ging de eerste vijf jaar verrassend goed.”

Stapsgewijs doorgroeien naar een stabiel cateringbedrijf

Easy-Plan is 10 jaar geleden opgericht en het was in eerste instantie een kwestie van gewoon starten. “We hadden geen focus of doordachte strategie, we richtten ons op alle bedrijven. Vanuit onze bestaande situaties namen we allen een aantal klanten mee. Het is namelijk een business van elkaar iets gunnen. Al vrij snel hadden we een grote klantenkring met enkele namen als TNT, Rabobank en Whirlpool. We waren blij dat we het eerste jaar break-even draaiden. Vanuit daar zijn we rustig verder gaan bouwen tot het bedrijf dat Easy-Plan vandaag de dag is. Een gerenommeerd landelijk cateringbedrijf met een diversiteit aan klanten,” legt Edward uit.

Na verloop van tijd veranderden de verhoudingen

Edward: “Binnen Easy-Plan was er een heldere rolverdeling. Ik was verantwoordelijk voor de operationele leiding en was iedere dag vol overgave met het bedrijf bezig. De andere vier aandeelhouders waren in mindere mate en op afstand betrokken bij Easy-Plan. Waar in de beginfase deze verhoudingen voor iedereen goed werkte, merkten we na zo’n vijf jaar dat we echt uit elkaar groeiden. We zaten niet meer op dezelfde golflengte. Daardoor kwamen we op het gebied van samenwerking op een breukvlak te zitten. Persoonlijk leverde dat mij een hoop stress op. Deze stressfactoren wilde ik verhelpen, maar ik wist nog niet goed hoe dit aan te pakken.”

Reden genoeg om eens met Adagium te gaan praten

Tijdens een van de vergaderingen veranderde de situatie. Edward: “De andere aandeelhouders presenteerden hun visie met betrekking tot de aandelenverdeling en zetten in op een mogelijke transactie. Ik ben een echte praktijkman en heb geen verstand van de cijfers en juridische zaken. Daardoor was ik overdonderd. In de werkweken van 50 a 60 uur die ik maakte, wist ik dat ik zonder kennis zo’n dergelijk vraagstuk niet alleen kon dragen. Via mijn vrouw ben ik met een adviseur in contact gekomen. Hij adviseerde mij na een goed gesprek om met Adagium contact op te nemen om mij te begeleiden bij de aandelentransactie. Zelf was hij Adagium namelijk al eens eerder tegengekomen tijdens een transactie, maar dan aan de overkant van de tafel. De uitkomst leverde hem dagenlang hoofdpijn op, een teken dat Adagium het goed had aangepakt. Reden genoeg dus om eens met Adagium te gaan praten.”

Op basis van vertrouwen proactief handelen

Edward zegt over de eerste ontmoeting: “De insteek was om te kijken of er wederzijdse chemie was. Ik wilde zeker zijn dat er een goede match was, je kunt zo’n traject namelijk maar één keer goed doen. Het vertrouwen was aanwezig, mede dankzij de voorkennis en het prettige gesprek. Daarbij was ik me ook bewust van het feit dat ik aan tafel, tijdens de onderhandelingen, pas écht zou ondervinden of dat Adagium op Champions League niveau speelde. Gelukkig werd al snel duidelijk dat dit het geval was. Adagium nam namelijk direct het heft in handen. We schreven een brief waarin we kenbaar maakten dat wij zelf alle aandelen wilden kopen. Geen afwachtende houding, maar juist proactief handelen.”

Voorkomen dat er verrassingen boven tafel kwamen

“Het was een emotioneel proces, je hart en ziel ligt in het bedrijf. Dat komt op het spel te staan. Daarbij ben ik wel het type persoon dat wanneer ik vertrouwen heb, ook iets uit handen durf te geven. Adagium had een duidelijke rolverdeling waarbij de ene adviseur zijn ervarenheid in de onderhandelingen tentoonstelde, terwijl de andere juist alle details en juridische zaken voor zijn rekening nam. Om te zorgen dat er tijdens de gesprekken geen konijnen uit de hoge hoed kwamen wilde Adagium precies weten wat er gebeurd was, wat er speelde en hoe de onderlinge relaties waren. Dat gaf me tijdens dit traject een bemoedigend gevoel,” vertelt Edward.

Het officieel afronden van de transactie hebben we even gevierd

De aandelentransactie heeft vier maanden in beslag genomen. Edward: “In februari 2019 zijn we gestart en ik was erg opgelucht nadat het traject was afgerond. Er valt toch een last van je schouders. Ik wilde niet te vroeg juichen, want een deal kan wel mondeling rond zijn, er zijn vervolgens nog genoeg stappen die in het proces gezet moeten worden. Zodra bij de bank de lening officieel rond was, had ik de bevestiging dat de aandelentransactie door ging. Dat heb ik vervolgens wel even gevierd met ons eigen clubje mensen.”

Maak van aandelentransacties geen dagelijkse kost

“Zo’n aandelentransactie moet je echt niet onderschatten. Het is namelijk een absurd zwaar traject. Iedere dag geef ik alles voor het bedrijf, dat maakt de gesprekken zo emotioneel beladen. Daarnaast heb ik samen met mijn team echt flink door moeten trekken om alle gaatjes dicht te lopen. Dat is dan ook de belangrijkste les die ik hiervan heb geleerd, zorg dat je zo’n traject niet veel vaker hoeft te doen. Ik hoop het nu nog maar één keer in mijn leven mee te maken, dat is op het moment dat ik met pensioen wil gaan,” legt Edward uit.

Met een klein team vertrouwd verder bouwen

Inmiddels is Easy-Plan actief op 35 locaties. Edward: “De toekomst en de conjunctuur zijn lastig te voorspellen. Mijn ambitie is om te groeien in opdrachten, maar niet zozeer in mensen. Een klein bedrijf met korte lijntjes en waarbij ik iedereen bij naam ken is voor mij een must. We blijven iedere dag alles geven om alle mensen binnen de bedrijven waar wij de catering voor onze rekening nemen blij te maken met lekker en verantwoord eten. Daarnaast heeft er de laatste jaren een duidelijke shift plaatsgevonden in onze werving en selectie. Van eendimensionaal CV’s scannen, organiseren we nu kennissessies en proberen we mensen te leren kennen en motiveren. We investeren maximaal in de relatie tussen werknemer en werkgever, daar zit namelijk een mate van wederkerigheid in dat positief werkt voor zowel het bedrijf als de mensen zelf.”

Een advies aan andere ondernemers in een dergelijke situatie

“Mijn advies is in feite tweeledig. Ga niet zelf zo’n complex en zwaar traject in als je de ervaring en kennis niet hebt. Het gaat je pet echt te boven. Zorg daarnaast dat je een adviserende partij kiest die je vertrouwt en die bij je past. Heb je een hart voor jouw zaak en wil je het beste resultaat voor de onderneming, kies dan voor een partij als Adagium. Ik sta iedere dag op voor mijn passie voor catering. Dat merk ik ook bij Adagium, zij hebben ook liefde voor hun vak. Dat is een mooie eigenschap waar ik mij enorm mee identificeer en dat werkt ook prettig in zo’n samenwerking,” besluit Edward.

Kom eens langs
Bekijk onze locatie
Bel ons direct
+31 (0)413 – 22 50 10
Mail ons direct
info@adagium.nl