Gepokt en gemazeld
Van het bierglas naar het brilglas. Met zijn achtergrond in de horeca was het toeval dat Ron in de optiek terechtkwam. Ron legt uit: “Mijn schoonvader zat in de brillen, ik moest eens invallen omdat hij een dubbele afspraak had. Op mijn vrije dag ging ik naar die klantafspraak en merkte dat deze branche superleuk is. Dat was 37 jaar geleden. Maar mijn ogen waren geopend, de daaropvolgende 10 jaar werkte ik met mijn schoonvader. Totdat ik 27 jaar terug met 1 zonnebrillenmerk zelf een doorstart maakte. Dat was de geboorte van Bobo’s Eyewear. In de jaren die volgden groeide het bedrijf van 3 naar 20 medewerkers. Met een gevestigde naam, mooie merken en trouwe medewerkers.”
6 jaar geleden kwam alles in een ander daglicht te staan voor Ron. “Ik liep tegen een flinke burn-out aan. Dat liet mij inzien dat ik de zaak niet meer alleen kon draaien, bovendien wilde ik dit in de toekomst voorkomen. Destijds ben ik een traject gestart met een medewerker, waarbij hij op termijn het bedrijf over zou nemen. Jammer genoeg trok hij zich door privé omstandigheden terug. Daardoor ben ik extern gaan zoeken naar een overnamekandidaat.”
Behouden wat er is opgebouwd
Via zijn accountant kwam Ron bij Adagium terecht. Ron: “Na 35 jaar samenwerken met m’n accountant, weet ik dat als hij een partij adviseert ik daarvan op aan kan. In het 1ste gesprek was de klik daar. Adagium begrijpt hoe ik erin sta. Met Bobo’s Eyewear hebben we iets moois opgebouwd, dat wil ik behouden. Dat maakt dat de klik en het vertrouwen in de koper het belangrijkste zijn. Ik haal niemand binnen waar ik niet volledig achtersta. Samen met Adagium startte ik de zoektocht naar de ideale kandidaat.”
Een bekende naam
Al snel kwam familie Verhoeven in het vizier als potentiële koper. Wouter: “In 2021 verkochten wij ons familiebedrijf, door opa gestart in 1935. Gegroeid naar 27 locaties en 180 medewerkers. Er kwam een kans voorbij waardoor we besloten te verkopen. Zelf stopte ik in de zomer van 2023 bij Optiek Verhoeven. Mijn vader en ik zochten naar interessante mogelijkheden om te investeren in een nieuw familiebedrijf. Via via werd ik getipt over Bobo’s Eyewear, zo is het balletje gaan rollen.”
Ron: “We zijn geen vreemden voor elkaar en gelukkig zitten beide partijen op dezelfde lijn. Pa Verhoeven vroeg direct aan mij: ‘Ron, wat voelt goed voor jou?’ Dan begrijp je waar het om draait. Ik ben begaan met de medewerkers en wat ik in al die tijd hebt opgebouwd. Dat wil ik goed overdragen. Ik heb vanaf de 1ste minuut het gevoel dat dit met familie Verhoeven goedkomt.”