1. Te laat beginnen met uw bedrijf verkoopklaar maken
Laten we direct met een cliché beginnen: een goed begin is het halve werk. Bij fusies en overnames gaat die vlieger absoluut op. Door op tijd te starten met het klaarmaken van uw bedrijf voor een verkoop, weet u veel beter wat u kunt verwachten. Dat geldt voor zowel fusies als overnames.
• Versnel het verkoopproces
Door tijdig te starten met voorbereiden heeft u alle financiële gegevens van uw bedrijf netjes op orde. Alle relevante zaken worden goed gedocumenteerd. Dat levert u tijdwinst op zodra het verkooptraject van start gaat. Wanneer u dit niet voorbereid heeft, moet u alles tijdens het proces bij elkaar zoeken. Het is prettig om het ijzer te smeden als het heet is en dat u bij een verkoop snel kunt handelen. Bovendien kan het ook frustratie bij de kopende partij opleveren wanneer u het proces vertraagt. Met mogelijk impact op de uiteindelijke deal.
• Voorkom verrassingen
Een bekende uitdrukking in de fusie- en overnamewereld is ‘het vinden van lijken in de kast’ bij de te verkopen onderneming. Dit wilt u voorkomen als u in vergaande gesprekken bent met een kandidaat-koper. Dit soort onwelkome verrassingen kunnen een nadelige invloed hebben. Op de prijs, bepalingen of überhaupt het closen van de deal. Hoe eerder u begint met het verkoopklaar maken van uw bedrijf, hoe meer tijd u heeft om mogelijke tegenvallers of problemen op te lossen.
• Maximaliseer de mogelijke opbrengst
Op het moment dat u besluit om uw bedrijf te gaan verkopen, wilt u natuurlijk een zo’n hoog mogelijke opbrengst realiseren. In feite wilt u ervoor zorgen dat het bedrijf dermate gepresenteerd wordt dat de koper overtuigd wordt van de vastgestelde waarde. Dat doet u door zaken binnen uw bedrijf die nog aandacht behoeven te optimaliseren of op te lossen. Voorbeelden zijn: het verbeteren van de fiscale of juridische structuur, het transparant maken van het verdienmodel of de onderneming minder van u afhankelijk maken.