Blog

Fusies en overnames MKB: groeiend speelveld voor ondernemers

Home Kennisbank Fusies en overnames MKB: groeiend speelveld voor ondernemers

Fusies en overnames zijn aan een opmars bezig, vooral binnen het midden- en kleinbedrijf (MKB). Steeds meer grote MKB-bedrijven kiezen voor een zogenaamde buy-and-build strategie. Dit betekent dat ze groei realiseren door andere bedrijven over te nemen. Ook zien we een toenemende deelname van MKB-bedrijven aan beide kanten van de overnamemarkt, zowel als koper als verkoper. Deze trend biedt interessante mogelijkheden voor alle betrokken partijen.

Samen met Albert Dominicus (partner en overnameadviseur Adagium) duiken we dieper in op dit onderwerp.

De overnamemarkt in beweging

“De overnamemarkt is volop in ontwikkeling en ondergaat een snelle professionalisering”, vertelt Albert. “Dit vraagt van ondernemers en investeerders dat ze hun aanpak blijven optimaliseren. Het risico om achter te blijven in een steeds competitievere markt ligt immers altijd op de loer.”

 

Wat maakt de MKB-markt zo aantrekkelijk?

“Voor veel strategische partijen en grote organisaties biedt de MKB-markt interessante kansen voor succesvolle transacties. Een overname van een MKB-bedrijf is namelijk vanwege diverse redenen interessant.”

  • Groot aanbod: Nederland telt maar liefst 1,56 miljoen MKB-bedrijven, wat betekent dat de markt groot is en volop kansen biedt.
  • Verbeterpotentieel: Veel van deze MKB-bedrijven zijn financieel en operationeel nog niet volledig geoptimaliseerd. Dit biedt mogelijkheden voor verbetering en winst.
  • Flexibiliteit: MKB-bedrijven kunnen zowel koper als verkoper zijn, wat de markt dynamisch en veelzijdig maakt.
  • Sterke vraag: Er is een grote vraag naar investeringsmogelijkheden, gedreven door groeistrategieën en de noodzaak competitief te blijven. Dit zorgt ervoor dat verkopers vaak kunnen rekenen op serieuze interesse van kopers.

 

Van Scale naar Scope deals

Het zoekgebied voor moderne fusies en overnames dient verbreed te worden. De partijen die willen investeren in groei en capaciteit liggen steeds vaker buiten het persoonlijke netwerk of bestaande bedrijfsgrenzen. “We zien de focus verschuiven van schaalvergroting naar scope deals, waarbij de nadruk vaker ligt op uitbreiding naar nieuwe markten, productlijnen of klantsegmenten in plaats van enkel het vergroten van bestaande activiteiten.”

De meest succesvolle kopers hanteren een systematische aanpak: ze zoeken proactief naar potentiële overnamekandidaten, bouwen relaties op en vergroten hun aantrekkingskracht als koper. Dit is een weloverwogen strategie.

 

Optimaliseer processen

“Met de toenemende concurrentie in de overnamemarkt wordt het hebben van een groot netwerk en snelle uitvoering van het overnameproces belangrijker dan ooit”, stelt Albert. “Geoptimaliseerde draaiboeken en processen bieden hierbij een groot voordeel.” Het is daarom van belang te beseffen dat:

  • Kansen liggen overal: Alle bedrijven staan open voor kansen, zelfs als ze niet officieel te koop staan.
  • Verkopers zijn kritisch: Verkopers zijn vaak goed op de hoogte van hun positie en zullen niet snel overhaast beslissingen nemen.

 

Strategische deals als must voor duurzame groei

Grote en beursgenoteerde bedrijven begrijpen al geruime tijd dat het combineren van organische groei met strategische overnames cruciaal is hun groei te maximaliseren. Binnen veel branches is het tegenwoordig essentieel strategische overnames na te streven om een duurzame bedrijfsstrategie te realiseren.

 

De impact van economische onzekerheid

Nederlandse ondernemers worden geconfronteerd met een constant veranderende economische omgeving. Inflatie, arbeidsmarktkrapte, hoge energieprijzen, verstoringen in de toeleveringsketen en hoge rentetarieven maken kapitaal duur. Albert: “In deze instabiele marktomstandigheden hebben bedrijven die succesvol een buy-and-build strategie volgen, een voorsprong als het gaat om het financieren van deals.

Voor investeerders zijn de huidige marktomstandigheden juist interessant. De kopersmarkt biedt hen namelijk de kans om grotere belangen te verwerven tegen gunstiger voorwaarden.”

 

Meer variatie in overnamestructuren

De traditionele volledige overname van aandelen is niet langer de standaard in de overnamemarkt. “Steeds vaker zien we variaties in de structuur van deals, variërend van volledige eigendom tot lichte samenwerkingen. Een groeiende trend is om met een kleine samenwerking te beginnen, die vervolgens in de loop der tijd kan worden uitgebreid. In deze deals draait alles om wederzijds belang en het creëren van strategische kansen voor zowel koper als verkoper. Ook kiezen verkopende ondernemers steeds vaker voor een pre-exit strategie, waarbij ze hun onderneming in 2 fasen verkopen.”

  • Partnerschap: Bedrijven zoeken steeds vaker naar partners waarmee ze kunnen samenwerken, in plaats van enkel naar bedrijven die ze kunnen overnemen.
  • Wederzijds voordeel: De partijen die ontdekken hoe ze elkaar kunnen versterken en waarde kunnen toevoegen, zullen het meest succesvol zijn.

 

Meer grensvervaging + geen volledige integratie

Andere ontwikkelingen binnen de MKB-overnamemarkt zijn:

  • Ketenintegratie komt steeds vaker voor, waarbij bedrijven verschillende stappen in de productie- of distributieketen onder één eigenaarschap brengen. Daarnaast vervagen de grenzen tussen sectoren steeds meer.
  • Om synergievoordelen te behalen hoeft een bedrijf niet altijd volledig geïntegreerd te worden in de bestaande structuur van de koper. Beide bedrijven kunnen vergaande kosten vermijden door bijvoorbeeld enkel specifieke afdelingen samen te voegen.

 

Een zorgvuldige overnamestrategie loont

“Door strategisch en zorgvuldig om te gaan met fusies en overnames, kunnen Nederlandse ondernemers de kansen die deze markt biedt optimaal benutten en hun bedrijf succesvol laten groeien. En Adagium ondersteunt ondernemers uiteraard bij het maken van deze weloverwogen strategische beslissingen”, besluit Albert zijn verhaal.

Kom eens langs
Bekijk onze locatie
Bel ons direct
+31 (0)413 – 22 50 10
Mail ons direct
info@adagium.nl